Žádost o poskytnutí informace se podává ústně nebo písemně, a to i prostřednictvím sítě nebo služby elektronických komunikací.
Ústní žádost lze podat telefonickým dotazem. Není-li žadateli na ústně podanou žádost informace poskytnuta anebo nepovažuje-li žadatel informaci poskytnutou na ústně podanou žádost za dostačující, je třeba podat žádost písemně. Informace se poskytují bezplatně, pokud nejde o případy uvedené v § 17 odst. 1 zákona (blíže viz zde).
Postup při podávání a vyřizování písemných žádostí o poskytnutí informace
Žádost lze podat poštou, prostřednictvím sítě nebo služby elektronických komunikací nebo osobně na podatelně Okresního státního zastupitelství v Českých Budějovicích v přízemí budovy. Ze žádosti musí být zřejmé, že je určena Okresnímu státnímu zastupitelství v Českých Budějovicích a že se žadatel domáhá poskytnutí informace podle zákona o svobodném přístupu k informacím. Fyzická osoba uvede v žádosti jméno, příjmení, datum narození, adresu místa trvalého pobytu nebo, není-li přihlášena k trvalému pobytu, adresu bydliště a adresu pro doručování, liší-li se od adresy místa trvalého pobytu nebo bydliště. Právnická osoba uvede název, identifikační číslo, adresu sídla a adresu pro doručování, liší-li se od adresy sídla. Adresou pro doručování se rozumí též elektronická adresa.
Je-li žádost učiněna elektronicky, musí být podána prostřednictvím elektronické adresy podatelny. Neobsahuje-li žádost údaje o tom, kterému povinnému subjektu je určena a že se žadatel domáhá poskytnutí informace ve smyslu tohoto zákona, a adresu pro doručování, případně není-li elektronická žádost podána prostřednictvím elektronické adresy podatelny, není žádostí ve smyslu tohoto zákona.
Brání-li nedostatek údajů o žadateli postupu vyřízení žádosti o informaci podle tohoto zákona, zejména podle § 14a nebo 15, vyzve Okresní státní zastupitelství v Českých Budějovicích žadatele ve lhůtě do 7 dnů ode dne podání žádosti, aby žádost doplnil; nevyhoví-li žadatel této výzvě do 30 dnů ode dne jejího doručení, Okresní státní zastupitelství v Českých Budějovicích žádost odloží.
V případě, že je žádost nesrozumitelná, není zřejmé, jaká informace je požadována, nebo je formulována příliš obecně, vyzve Okresní státní zastupitelství v Českých Budějovicích žadatele ve lhůtě do sedmi dnů od podání žádosti, aby žádost upřesnil; neupřesní- li žadatel žádost do 30 dnů ode dne doručení výzvy, Okresní státní zastupitelství v Českých Budějovicích rozhodne o odmítnutí žádosti.
Žádost bude odložena také v případě, že se požadované informace nevztahují k působnosti Okresního státního zastupitelství v Českých Budějovicích. O tom bude žadatel informován do sedmi dnů ode dne doručení žádosti.
Okresní státní zastupitelství v Českých Budějovicích poskytne požadovanou informaci ve lhůtě nejpozději do 15 dnů ode dne přijetí nebo ode dne doplnění či upřesnění žádosti. Lhůtu pro poskytnutí informace je možno prodloužit ze závažných důvodů, nejvýše však o deset dní. O prodloužení lhůty i o jeho důvodech bude žadatel informován před uplynutím lhůty pro poskytnutí informace.
Pokud Okresní státní zastupitelství v Českých Budějovicích žádosti, byť i jen zčásti, nevyhoví, vydá ve lhůtě pro vyřízení žádosti rozhodnutí o odmítnutí žádosti, s výjimkou výše uvedených případů, kdy se žádost odloží. Rozhodnutí o odmítnutí žádosti doručí do vlastních rukou žadatele.
Proti rozhodnutí Okresního státního zastupitelství v Českých Budějovicích o odmítnutí žádosti lze podat odvolání ve lhůtě do 15 dnů od doručení rozhodnutí. Odvolání se podává u Okresního státního zastupitelství v Českých Budějovicích a rozhoduje o něm Krajské státní zastupitelství v Českých Budějovicích.
Na postup při vyřizování žádostí o informace může podat stížnost žadatel, který nesouhlasí s vyřízením žádosti odkazem na zveřejněnou informaci ve smyslu § 6 zákona, kterému nebyla informace v zákonné lhůtě poskytnuta, a současně nebylo vydáno rozhodnutí o odmítnutí žádosti, nebo kterému byla poskytnuta informace částečně, aniž bylo o zbytku žádosti vydáno rozhodnutí o odmítnutí žádosti. Stížnost se podává u Okresního státního zastupitelství v Českých Budějovicích, a to do 30 dnů ode dne doručení příslušného sdělení anebo ode dne uplynutí lhůty pro poskytnutí informace. O stížnosti rozhoduje Krajské státní zastupitelství v Českých Budějovicích.
Úplné znění zákona o svobodném přístupu k informacím (jakož i dalších citovaných předpisů) je k dispozici k nahlédnutí na podatelně Okresního státního zastupitelství. Ostatní informace, jež je Okresní státní zastupitelství v Českých Budějovicích povinno podle zákona o svobodném přístupu k informacím zveřejnit, jsou uvedeny pod hesly „Povinně zveřejňované informace o státním zastupitelství”, „Úhrada nákladů za poskytnutí informací” anebo na elektronické úřední desce Okresního státního zastupitelství v Českých Budějovicích.
Výluky z práva na svobodný přístup k informacím
Zákon o svobodném přístupu k informacím se nevztahuje na poskytování informací o údajích vedených v centrální evidenci účtů a v navazujících evidencích, informací, které jsou předmětem průmyslového vlastnictví, a dalších informací, pokud zvláštní zákon upravuje jejich poskytování, zejména vyřízení žádosti včetně náležitostí a způsobu podání žádosti, lhůt, opravných prostředků a způsobu poskytnutí informací.
Povinnost poskytovat informace se netýká též dotazů na názory, budoucí rozhodnutí a vytváření nových informací.
Zákon o svobodném přístupu k informacím stanoví právní důvody pro odmítnutí poskytnutí informací (viz § 7 až § 11 zákona; nad rámec těchto právních důvodů lze poskytnutí informace odmítnout také z důvodů faktických, např. pokud Okresní státní zastupitelství v Českých Budějovicích požadovanou informací nedisponuje a ani není povinno jí disponovat). Z hlediska povahy činnosti Okresního státního zastupitelství v Českých Budějovicích se bude v praxi jednat nejčastěji o tyto situace:
Okresní státní zastupitelství v Českých Budějovicích může omezit poskytnutí informace, pokud se vztahuje výlučně k jeho vnitřním pokynům a personálním předpisům [§ 11 odst. 1 písm. a) zákona].
Okresní státní zastupitelství v Českých Budějovicích neposkytne informace o probíhajícím trestním řízení, nebo týkající se trestního řízení, pokud by její poskytnutí ohrozilo či zmařilo účel trestního řízení, zejména zajištění práva na spravedlivý proces [§ 11 odst. 4 písm. a) zákona].
Okresní státní zastupitelství v Českých Budějovicích neposkytne informaci o činnosti orgánů činných v trestním řízení nebo bezpečnostních sborů, která se týká předcházení, vyhledávání, odhalování nebo stíhání trestné činnosti nebo ochrany bezpečnosti osob, majetku a veřejného pořádku, pokud by její poskytnutí ohrozilo práva třetích osob anebo schopnost orgánů veřejné moci předcházet trestné činnosti, vyhledávat nebo odhalovat trestnou činnost, stíhat trestné činy nebo zajišťovat veřejný pořádek a bezpečnost České republiky [§ 11 odst. 6 zákona].
Poskytování informací o činnosti Okresního státního zastupitelství v Českých Budějovicích týkající se trestního řízení tedy bude v zásadě výjimečné, neboť je dán intenzivní veřejný zájem na tom, aby odhalování či stíhání této trestné činnosti nebylo ohroženo či dokonce zmařeno předčasným zpřístupňováním informací o činnosti Okresního státního zastupitelství v Českých Budějovicích neoprávněným osobám.
Poskytování informací o trestním řízení se řídí též ustanoveními § 8a až § 8c trestního řádu.
Podání, která nejsou žádostmi o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb.
Z pohledu práv občanů, daných jim zákonem o svobodném přístupu k informacím, je vhodné upozornit ještě na některé následující skutečnosti, aby snad v praxi nedocházelo k zaměňování některých pojmů nebo institutů.
Žádost o informaci tak především nelze zaměňovat se stížností podanou podle trestního řádu. Takovouto stížností se totiž účastník trestního řízení domáhá přezkoumání rozhodnutí policejního orgánu, vyšetřovatele, popř. státního zástupce nebo soudu v konkrétní trestní věci. Její přípustnost, okruh oprávněných osob a řízení o této stížnosti je upraveno v trestním řádu.
Zároveň však nelze žádost o informaci zaměňovat ani s podnětem k výkonu dohledu podle § 12c a násl. zákona č. 283/1993 Sb. V tomto případě jde o institut, který v jednotné soustavě státního zastupitelství umožňuje, a to jak z vlastní iniciativy, tak na vnější podnět, vyššímu státnímu zastupitelství přezkoumat a posoudit činnost bezprostředně nižšího státního zastupitelství, zejména z hlediska dodržování právních předpisů. Jde tedy o zvláštní institut, který se uplatňuje jen uvnitř soustavy státního zastupitelství a v rámci jeho působnosti. Nelze ho proto směšovat ani s postupy, které upravuje trestní řád.
Konečně je třeba poukázat na to, že žádost o informaci nelze zaměňovat ani s podnětem k podání stížnosti pro porušení zákona. Tato stížnost, kterou může podat u Nejvyššího soudu jen ministr spravedlnosti, je zvláštním institutem, kterým lze nepadnout již pravomocné rozhodnutí orgánu činného v trestním řízení (§ 266 a násl. trestního řádu). Jde o mimořádný opravný prostředek. Podněty k podání stížnosti pro porušení zákona prošetřuje dle § 466 trestního řádu státní zastupitelství. Problematika stížnosti pro porušení zákona je kromě trestního řádu upravena i ve vyhlášce Ministerstva spravedlnosti č. 23/1994 Sb.